W związku z napływem dużej liczby obywateli Ukrainy do Polski, którzy w istotny sposób mogą zasilić rynek pracy w sektorze turystyki w Polsce Sektorowa Rada Kompetencji Turystyka zdiagnozowała następujące problemy:
- Brak podstawowych kompetencji językowych tj. języka polskiego wśród obywateli Ukrainy oraz języka ukraińskiego wśród kadry menadżerskiej w Polsce.
- Brak znajomości przepisów prawa i standardów obowiązujących w sektorze wśród obywateli z Ukrainy.
- Zarządzania różnorodnością międzypokoleniową i międzykulturową.
Funkcjonujące na polskim rynku pracy w sektorze turystyki różne pokolenia pracowników (X, Y, Z a niebawem także Alfa[1]) w minionych latach bardzo często już współpracowały z pracownikami pochodzącymi z różnych kultur i regionów. Niemniej wojna w Ukrainie i wynikający z niej napływ uchodźców stał się trudnym wyzwaniem dla Polski, dając jednocześnie możliwość zniwelowania problemów kadrowych w sektorze turystyki i poszczególnych branżach. „Kluczem” do rozwiązania tych problemów powinny być kompetencje, których zdobycie należy umożliwić zarówno osobom zarządzającym organizacjami w sektorze oraz osobom, które wybrały Polskę jako miejsce do życia
i pracy tj. obywatelom Ukrainy. W procesie zarządzania różnorodnością międzypokoleniową
i międzykulturową należy zadbać o to, aby menadżerowie dysponowali wiedzą, umiejętnościami
i kompetencjami, które pozwolą im na szybkie diagnozowanie pokoleń pracowników przy respektowaniu różnic kulturowych. Z perspektywy pracownika należy zadbać o podstawowe kompetencje językowe a także o zapoznanie ich z przepisami prawa i standardami obowiązującymi w poszczególnych branżach sektora turystyki.
W związku z powyższym SRKT rekomenduje wzbogacenie zakresu dotychczasowej rekomendacji o nowe szkolenia w następującym zakresie:
- Zarządzanie międzykulturowym i międzypokoleniowym zespołem
- Kurs języka ukraińskiego dla menadżerów (dla obywateli z Polski)
- Kurs języka polskiego (dla obywateli z Ukrainy)
- Prawo pracy i standardy pracy w sektorze turystyki